Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Literatūra>Lietuvių literatūra>Vilius Storosta (Vydūnas) (3)
   
   
   
naudingas 0 / nenaudingas 0

Vilius Storosta (Vydūnas) (3)

  
 
 
123456
Aprašymas

Biografija. Mažoji Lietuva. Vydūno apmąstymai/tikslai. Tikėjimas. Drama. Vydūno veikla. Vydūno išorė. Vydūno unikalumas. Vydūno mintys. Išvados.

Ištrauka

Vydūnas (1868-1953) lietuvių tautos išminčius. Gimė Jonaičiuose (dab. Šilutės raj.)1888 m. baigė Ragainės mokytojų seminariją, studijavo Greifsvaldo, Halės, Leipcigo bei Berlyno universitetuose: filosofiją, sociologiją, literatūrą, meno, religijos istoriją ,kalbas. Vydūnas yra parašęs daugiau kaip 60 knygų : filosofinių, grožinių, publicistinių. Būsimais Vydūnas jau nuo devynerių pradėjo mąstyti apie sunkiausius žmogaus klausymus: apie gyvenimo prasmę, tikėjimą, Dievą. Rinkosi mokytojo kelią, studijavo Ragainės mokytojų seminarijoje, vasaromis klausė filosofijos, religijos, literatūros paskaitų Vokietijos universitetuose. Jis mokėsi anglų ,prancūzų, graikų, lotynų kalbų, vokiečių, francų, italų, latvių, įsigilino į sanskritą, senąją Indijos dvasininkų kalbą.
Tikrasis rašytojo vardas ir pavardė yra Vilhelmas Storosta. Bet Storasta jam buvo tik šeimynos vardas. Jis pats pasirinko sau Vydūno vardą. Vydūnas — regintysis, matantysis. Rašytojas manė, kad žmogaus vardas turi sutapti su jo esme. Aktyviu dvasios gyvenimu, moralinio tobulėjimo pastangomis, kūno askeze (valgė labai mažai, visai atsisakė mėsos) Vydūnas pasiekė reikšmingų asmenybės aukštumų ir iki šiol turi mokinių bei siekėjų — vydūninkų.
Neskaldė Vydūnas Lietuvos į Didžiąją ar Mažąją. Lietuva jam – viena, nes jo ir Martyno Mažvydo šaknys čia pat, Žemaitijoje. O Žemaitija – tokia pat Lietuva, kaip Tilžėje, Pilkalnyje, Stalupėnuose, tik gal šiek mažiau į vergijos liūną įklimpusių. Jis jautė, kad lietuvių tautos daliai, gyvenančiai Mažojoje Lietuvoje, iškyla didelis pavojus prarasti savo kalbą, papročius, tradicijas. Ir ne tik todėl, kad juos spaudžia vokiečiai, bet ir todėl, kad patys lietuviai nebeturi tikrumo dėl gimtosios kalbos, lietuviškos kultūros vertingumo. Vydūno siekimas "kelti garbėn lietuviškumą", padaryti, kad "lietuviai galėtų jaustis garbės vertais žmonėmis" yra esminis.

Jis buvo unikalus savo mąstymu. Vydūno apmastymai skyrėsi nuo įprastos filosofijos, kuri siekė griežtumo, sistemingumo, galutinių tiesų, jis mastė laisvai, pasitelkdamas palyginimus su gamta, įterpdamas pavyzdžių iš savo patirties, pasiremdamas kitais mąstytojais, juos lengvai interpretuodamas. Vydūnas yra artimas senovės išminčiams skelbusiems savo tiesas, mokiusiems ir žodžiu, ir savo gyvenimo pavyzdžiu. Rašytojas siekė ugdyti ne tik atskyra žmogų, bet ir tautą, kurią suprato kaip sutelktinį individą. Vydūno filosofinių apmąstymų centras yra žmogiškumas, o svarbiausia tema — žmogaus ir tautos ryšys, tautos svarba kelyje į žmoniškumą. Tauta yra žmonijos šaka.. Tautos yra lygios, nė viena nėra aukštesnė už kitą. Vienos tautos žmones vienyje tam tikri bruožai, jie jaučiasi kilę iš to paties "kraujo". Kultūrą labiausiai išreiškia kalba, kurią "reikėtų ir vadinti tautos vėliava". Tauta duoda žmogui galimybę tapti žmogum.
Žmogaus esmė yra jo dvasia-siela. Dvasia-siela, skatina doros, žmoniškumo siekimo, ugdomo darbo, kūrybos, gali šviesėti, skaidrėti, pasiekti išmintį. "Tautos gyvatoje" Vydūnas vartoja gražią, kilnią sąvoką "sielos kultūra" jo manymu, sielos kultūra turėtų būti svarbiausias kiekvienos tautos dalykas, "šventykla iš kurios pareina visos tautos labas". ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2007-12-27
DalykasLietuvių literatūros referatas
KategorijaLiteratūra >  Lietuvių literatūra
TipasReferatai
Apimtis6 puslapiai 
Literatūros šaltiniai0
Dydis13.28 KB
AutoriusMonika
Viso autoriaus darbų1 darbas
Metai2007 m
Klasė/kursas2
Švietimo institucijaKupiškio Lauryno Stuokos-Gucevičiaus gimnazija
Failo pavadinimasMicrosoft Word Vilius Storosta (Vydunas) (3) [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 6 puslapiai 
  • Kupiškio Lauryno Stuokos-Gucevičiaus gimnazija / 2 Klasė/kursas
  • 2007 m
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
0
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą